keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Tullimaksut

Eli aiheeseen joka on itselle hieman kyllä vieras. Aijemmin joku kyseli minulta tullimaksuista, että tuleeko niitä kun tilaa ulkomailta. Aijemmin en ollut asiasta oikeastaan ollenkaan tietoinen, silloin lueskelinkin tullimaksuista ym. netistä. Siltikään en asiaa ollenkaan ymmärtänyt. ;P Pienenä vinkkinä morsiammille että suosikaa kotimaista vaikka se hieman enempi maksaisikin. Itse kovasti toivon että tuotteet ovat vaivan ja odottamisen arvoisia. :)

Tilatessani morsiustytöilleni mekot ajattelin että ompas edullista ja ilmanmuuta tilaan. Mekkojen hinta oli 33 euroa/mekko, kengätkin tilasin samaa kyytiä 20,60 euroa/pari ja itselleni tilasin pitsi sateenvarjon joka ei myöskään ollut hinnalla pilattu eli 11,50 euroa. MUTTA tilauksen hintaa nosti toimituskulut 15,30 + toimitusvakuutus 4,15. No joo hinta oli nyt 138,15 euroa. Ei tämäkään paha hinta. Tilauksen olen tehnyt jo aikaa sitten, alunerin toimitus aikana näkyi 10 päivää, mutta kun olin tilauksen tehnyt tuli toimituspäivien lisäksi pakkaus ja räätälöinti aikaa. Tilauksen tein helmikuun alussa, noh ei tämäkään minua silti haittaa onneksi olin tarpeeksi ajoissa liikenteessä. Ja toivottavasti ei tarvitse mitään palautella. Mutta sitten tähän päivään, sain tosiaan viestin että paketti on jäänyt tulliin ja ALV täytyy maksaa. Postista tuli kirje jonka mukaan pystyn maksun hoitamaan itse (muussa tapauksessa FedEx:ille pitää lähettä tarvittavia tietoja ja he hoitavat asian ja perivät siitä vähintään 13,02 euroa). No halusin kuitenkin hoitaa asian itse että osaan tarvittaessa jatkossakin. Aloin täyttelemään tullin sivuja FedExin lähettämän lappusen mukaan, mutta minulla oli tässä lapussa ihan väärät koodit ja jouduin soittamaan ensin Tullin asiakaspalveluun, josta antoivat oikeat koodit. Sitten minulta puuttui joku AREXIN MRN numero, jota ei kuitenkaan oltu laitettu lappuun vaan FedExille piti erikseen tästä soittaa että laittavat sen minulle sähköpostilla. :S

Loppujen lopuksi maksoin VIELÄ noin 38 euroa lisää... :S Näin se tietämätön kärsii. ;P Eli siis 57,45 euroa enemmän kuin tuotteet tekivät. :/ Mutta toivon todella että tuotteet ovat sen arvoiset. :)

Vielä pientä valitusta nimimerkillä Nettitilauksiin pettynyt! Olen nyt hääjuttuja tilannut netin kautta muutoinkin jonkun verran ja muutaman jutun joutunut palauttamaankin. Olen todella pettynyt siihen että luotettavatkin firmat tekevät tavaroiden palauttamisesta vaikeaa. Toisessa en löytänyt netti sivuilta kuinka tuote palautetaan tai oikeastaan mahdollisesti vaihdetaan toiseen. Laitoin sähköpostia, mutta minulle ei vastattu -> sitten soitin sinne ja minulle luvattiin että asiaa käsittelevälle henkilölle jätetään pyyntö vastata sähköpostiin -> odotin jälleen pari päivää ja soitin vielä uudestaa, no toinen henkilö ohjasi puhelun asiaa käsittelevälle henkilölle ja sain tavar palautettua, mutta olisin joutunut tekemään ihan uuden tilauksen, jos halusin vaihtaa eri tuotteeseen. No se tilaus jäi tekemättä, mutta onneksi löydän samat tuotteet myös paikkakunnan kaupasta. Toinen paikka josta tilasin ja olisin halunnut palauttaa, ei sekään ollut niin helppoa kuin olisin itse tahtonut. ;P Eli minun käskettiin tulostaa heidän nettisivujen kautta palautuslomake, täyttää se ja... No onneksi äidiltäni löytyy tulostin, joten tavarat lähtivät postiin!!! Mutta enpä sitten sen jälkeen ole sieltäkään mitään tilannut, vaikka joskus olisi haluttanut.

Mutta joo, taidan lopettaa tämän aamun sydämen purkamisen nyt tähän ja ruveta yöunille. Olin nimittäin viime yön töissä ja kotiin tultuani oli selvitellyt tullimaksuja. :S Toivottavasti nyt ei enää mitään ylimääräisiä kuluja enää tule. :) Enkä minä silti netti tilausta vastaan ole, osaanpa tästä lähtien varautua ylimääräisiin maksuihin. Mutta tiedoksi siis muillekin morsioille, että KYLLÄ tulli perii ALV:n jos tuotteiden hinta nousee tietyn rajan yli (noin 20 euroa?).

10 kommenttia:

  1. Itse tilaan enemmän tai vähemmän netistä EU:n ulkopuolelta ja olen huomannut, että kuriirifirmoista pahin-ärsyttävin-kammottavin-vaikein-kaikki negatiiot on Fedex. Itse tullauksen kun on tehnyt kerran tai pari, niin se hoituu tullin nettipalvelussa todella kätsästi. Joskus tavallisellakin postipaketilla/kirjeellä tulevat joutuvat tulliin, mutta varma tulli on kuriirifirmoilla, josta yrittävät omaa tullauspalvelua tarjota. Tästä sitten tulee se muutaman kympin lisä päälle. Aiemmin alv. ja tullia ei peritty, jos summa jäi tavarasta ja lähetyskuluista laskettua alle 10e. Huomioikaa myös, että lähetyskulut ovat alv. piirissä ja jos on isompi rahtimaksu, niin siitä tulee ihan "kivasti" lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei kiitti lisäyksestä. Pakettini jumittaa edelleen kun oli vahingossa aamulla liittänyt kaksi tyhjää tiedostoa sähköpostiin, luullen että laitoin luovutuspäätöksen ja tullauspäätöksen. Ääh ja kuvittelin paketin lähtevätn eteenpäin sillä aikaa kun nukuin itse ruususen unta. :>> Kun nyt tietää että paketti on tulossa kutkuttaa jo nähdä tuotteet. :)

      Poista
  2. Kuulostaa ihan tutulta.

    Minä tilaan lähes kaikki pukumateriaalit ulkomailta netin kautta, kun Suomesta ei vain valitettavasti löydy tarjontaa. Täytyy sanoa, että vaikeuksia on ollut jos jonkunlaisia, etenkin reklamaatioissa. Ikävintä on, kun saan väärää tavaraa myyjän virheen takia ja joudun maksamaan postikulut (molempiin suuntiin) palauttaessani. Kaikki tullausmaksut jäävät myös ostajan maksettavaksi, jollei tee erikseen vienti-ilmoitusta.

    Tylsiä juttuja. Toivottavasti sinun ostoksesi osuvat nappiin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyypä olla tarkkana, että jos kävisikin niin että jostain syystä paketin sisällön joudun palauttamaan niin ettei jää tekemättä tuo vienti-ilmoitus. Se pisti kyllä silmiin tuolla tullin nettisivuilla. :)

      Poista
  3. Juu tilatessasi esimerkiksi hää- tai juhlapuvun EUn ulkopuolisesta nettikaupasta, sen sivuilla näkyvän hinnan voi heti kättelyssä kertoa 1,5-kertaiseksi. Tällöin tiedät suurinpiirtein lopullisen hinnan, kun maksat ALV ja toimitus- sekä tullimaksut. Ja juuri tullaus-syistä palauttaminen on todella hankalaa, ja sitä vältetään viimeiseen asti tarjoamalla hinnanalennusta korvaukseksi virheellisestä tuotteesta. Ja niiden tullausnimikkeiden löytäminen ei todellakaan ole helppoa! Nimimerkki Muovinen-karkkikauha-koodiltaan-polypropeenivalmiste-keittiökäyttöön-tarkoitettu-ei-ruokailuväline-ruoanvalmistusväline-muut-pientavarat. Tai jotain tähän suuntaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :DD vielä sen lisäksi että kun maksaa nuo tulli jutut ja joudut vielä soittelemaan ympäriinsä niin luultavasti nuo puhelutkin ovat melko arvokkaita. :S Mutta ei sinni antanut periksi luovuttaa vaikka vastusteli. Kerran olin itse aloittanut tullauksen en halunnut rahaa luovuttaa siitä enää FedExille. :DD

      Poista
  4. Suomessa on tosi hyvät palautusehdot verkkokaupoissa ja postimyynissä verrattuna moneen muuhun maahan. Tavarat voi aina palauttaa maksutta ja joskus jopa vaihtaa ilman lisäkuluja. Melkein kaikissa muissa maissa asiakas joutuu maksamaan postimaksun molempiin suuntiin ja joissakin maissa palauttaminen saattaa olla jopa mahdotonta. Siis ihan lainmukaisesti voi olla niin että palautusoikeutta ei vaan yksinkertaisesti ole ollenkaan. Alkuperäinen hinta saattaa usein tosin olla Suomessa kalliimpi mutta itse ajattelen että jos hintaero ei ole tosi iso, en jaksa nähdä vaivaa tuon ulkomaan-tulli-alvi-toimitus-kikkailun vuoksi joten kärsin hinnassa mutta säästän hermoja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja kun tilaa Suomen rajojen sisäpuolella myös toimitus on nopeampaa. Eikä näitä "yllätys" maksujakaan yleensä tule. Ja vielä: saat yritykseen soittamalla yleensä yhteyden ja asiaa hoidettua eteenpäin jos joku ongelma on. :) Vaikkakin itsellä oli pieniä huonoja kokemuksia tästäkin, mutta onneksi yleensä on asiat pääsääntöisesti toimineet. :)

      Poista
    2. Niin Suomessahan tuo kuuluu ihan lakipykäliin, että tuotteet saa palauttaa maksutta.
      Se on kyllä tosi kurja kun tuosta tullimaksu asiasta on tehty niin kamalan vaikeaa! :/
      Miksei tullin sivuilla voisi olla vaan yksinkertaista laskuria, joka antaisi edes osviittaa tulevista tullimaksuista.

      Poista
    3. No nyt kun olen kerran tämän tehnyt niin ALV:iin on paras laskea kaiken varmuuden vuoksi 24% ostoksista. Ostoksista riippuen ALVin määrä vaihtelee oiskohan se ollut 12-24% välillä. Jos tullauksen hoitaa itse niin siihen ei lisämaksuja muita siten varmastikaan tule, mutta jos sen tekee kuriiriliike niin siitä peritään vielä käsittelykulut. :/

      Poista

Kommenttisi on kullan arvoinen! :)